Începe școala pe 8 februarie. Ce așteptări avem?
Cei doi bărbați se urcă în mașină după ce își așează bagajele, îmi spun să mergem cât mai repede spre gară. Drumul este liber, cu siguranță vom ajunge la timp. De altfel, cu circa un an în urmă, zona respectivă fremăta de glasul copiilor ce ieșeau din școală cu rucsacul atârnat în spate din cauza greutății. Atenția noastră, a șoferilor, se întețea în apropierea acestor instituții. Privind în dreapta mea, școala cu tradiție în formarea viitorilor dascăli, plânge după acele vremuri. Se întreabă, probabil, cu ce a greșit fiind părăsită de micii eroi pe o perioadă atât de lungă.
Ca și celelalte instituții de învățământ, Colegiul Naţional „Preparandia – Dimitrie Ţichindeal”, ce curând își va aniversa venerabila vârstă de 200 de ani de la înființare, așteaptă să își deschidă porțile pe 8 februarie. Incertitudinea începerii în sens fizic a acestui semestru plutește încă în opinia factorilor decizionali. Cu minusuri și plusuri, metoda ținerii orelor în mediul online pe parcursul acestei perioade a răspândirii epidemiei cu COVID-19 s-a dovedit singura cale de a continua instruirea elevilor.
Deși dorința de a afla modul în care se concretizează această nouă etapă se află exprimată pe buzele multora dintre noi, așteptările privitoare la calitatea și obiectivele educației rămân încă detalii de contur pe finisajul artei predării. Pentru formarea unei generații se cheltuie timp, se caută strategii, se apelează la profesori cu experiență. De exemplu, până la terminarea liceului, mi-au fost dedicate aproape 1300 de ore în care limba română a trecut de la fașa abecedarului la joaca primelor cuvinte, ulterior trecând prin desișul regulilor de gramatică și plimbându-mă cu ajutorul propriei imaginații pe aleile dramaturgiei sau a comediei din parcul clasicilor moderni. Cam tot atâtea ore mi-au fost destinate pentru a învăța primele calcule, să înțeleg scopul figurilor geometrice , să aplic formule potrivite pentru a rezolva problemele. Am aflat, de asemenea, că axiomele geometrice pot transmite lecții privitoare la conduită umană: dacă „a” || „b” , „b” || „c” , atunci „a” || „c”. Cu alte cuvinte, dacă Ionescu este prieten bun cu Popescu, iar Popescu este prieten apropiat cu Vasilescu, atunci Ionescu este prieten bun cu Vasilescu ( chiar dacă nu se cunosc). Pe o perioadă echivalentă cu trei mandate, o echipă de 30 de dascăli ne-au furnizat informații prețioase utile în viață.
Cuvintele unui Mare Înțelept din trecut, ne arată de ce să nu disprețuim instruirea: „… să nu pierzi din vedere aceste lucruri. Păzește înțelepciunea practică și capacitatea de gândire. Ele îți vor da viață…
Un bob din gândirea practică valorează mai mult decât un sac din vasta teorie.
Ajungând la destinație, cei doi bărbați se coboară din mașină. Fiind curioși de ce am ales această meserie, le-am răspuns că este un mod de a mă întreține. Unul plăcut.