Am încheiat sezonul estival, o perioadă în care cea mai mare parte a populației județului a fost în concedii și vacanțe, și am avut un aflux mare de cetățeni care s-au întors acasă. În acest context, au fost adoptate măsuri pe linie de ordine publică, rutieră și investigații criminale, pentru a asigura populației o perioadă optimă de siguranță publică.
Astfel, în perioada iulie-septembrie 2024, au fost desfășurate 5 razii (acțiuni de mare amploare), 3 pe ordine publică și 2 rutieră.
Raziile pe linie de ordine publică, s-au desfășurat în zonele Lipova, Pâncota și Sebiș, în urma activităților fiind aplicate 272 de sancțiuni contravențioanle, în valoare totală de aproximativ 181.000 de lei, fiind constatate și mai multe infracțiuni, atât prevăzute de Codul Penal cât și de legi speciale (Legea 333/2003, etc).
Sub coordonarea Serviciului Rutier au fost desfășurate, începând cu luna iulie a acestui an, 2 razii. Activitățile s-au desfășurat atât în timpul zilei cât și pe parcursul nopții, în marea majoritate a localităților din județ (inclusiv municipiu), pe toate sectoarele de drum, în mediul urban și rural. Doar în cazul acestor razii, au fost aplicate 592 de sancțiuni contravenționale, din care 257 pentru depășirea vitezei legale, de către participanții la trafic. Valoarea acestor amenzi se ridică la peste 200.000 de lei.
În afara acestor acțiuni de amploare, fiecare stuctură a desfășurat acțiuni proprii, pentru prevenirea accidentelor rutiere și descurajarea fenomenului infracțional. Până la sfârșitul anului, vor fi organizate și alte acțiuni de amploare, având aceleași obiective : protejarea populației și sancționarea celor care nu respectă prevederile legale.
DEBUTUL ANULUI ȘCOLAR
Siguranța școlară este o prioritate a polițiștilor arădeni, pentru creșterea gradului de siguranță a elevilor, personalului didactic, precum și pentru prevenirea delincvenței juvenile, în incinta și zonele adiacente unităților de învățământ preuniversitar.
Încă din prima săptămână de școală a anului școlar 2024-2025, reprezentanții I.P.J. Arad, împreună cu cei structurilor teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne din județul Arad au desfășurat o serie de acțiuni, cu scopul menținerii unui climat corespunzător în unitățile de învățământ, prevenirii infracțiunilor și educarea elevilor în privința respectării regulilor de circulație.
Totodată, a fost demarată campania „,,TĂCEREA E TOT VIOLENȚĂ. VOCEA TA E SOLUȚIA”, campanie care se va desfășura pe tot parcursul anului școlar. Campaia se desfășoară la nivel național, și implică derularea de activități de prevenire a violenței școlare, pentru a crește gradul de conștientizare al părinților, cadrelor didactice, elevilor, precum și la nivel de societate, cu privire la necesitatea asigurării unui climat optim de siguranță în mediul școlar, prin prevenirea victimizării minorilor, prevenirea și combaterea delicvenței juvenile și combaterea traficului și consumului de droguri. Activitățile din campanie subliniază importanța, mecanismul și beneficiile sesizării faptelor antisociale săvârșite în unitățile de învățământ.
Polițiștii rutieri au verificat toate mijloacele de transport destinate elevilor, asigurându-se că acestea respectă normele legale, iar șoferii au asupra lor documentele obligatorii și respectă legislația rutieră în vigoare.
SISTEMUL INFORMATIC DE MONITORIZARE ELECTRONICĂ
Prevenirea și combaterea violențelor de orice fel reprezintă un domeniu prioritar de acțiune pentru Poliția Română, și implicit penttru I.P.J. Arad, și a presupus concentrarea eforturilor instituționale, identificarea și implementarea a noi mecanisme de lucru, astfel încât victima violenței să fie protejată, iar agresorul sau agresorii să fie trași la răspundere penală.
Începând cu data de 1 octombrie 2024, 18 județe au intrat în etapa a treia de implementare a Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică. Astfel, sistemul a fost operaționalizat și în județul nostru.
Începând cu aceeași dată, sistemul de monitorizare electronică se aplică și în cadrul procedurilor de control judiciar, control judiciar sub cauțiune și arest la domiciliu, în cauzele în care organele judiciare vor dispune obligația de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere în sarcina inculpatului cercetat penal.
Au fost identificate și amenajate spațiile destinate desfășurării activităților de monitorizare electronică, procedura de dotare a acestora cu logistica necesară fiind definitivată.
Utilizarea sistemelor electronice permite o creștere a gradului de asigurare a măsurilor de protecție a drepturilor persoanelor protejate, dar nu reprezintă o măsură de constrângere, ci o metodă de monitorizare/supraveghere, care permite urmărirea modului de respectare a măsurilor dispuse în cadrul unor proceduri judiciare.
De asemenea, utilizarea acestor sisteme permite adoptarea unor măsuri pentru prevenirea și contracararea unui eventual contact fizic între victima violenței domestice și agresor sau, pe viitor, respectarea obligațiilor impuse de executarea măsurii arestului la domiciliu, controlului judiciar, controlului judiciar sub cauțiune.
Monitorizarea se realizează automat, sistematic și exclusiv pe teritoriul României, asupra unor dispozitive electronice, pe baza identificatorului acestora și în raport de anumite reguli. Identitatea persoanei supravegheate și a persoanei/persoanelor protejate, care poartă dispozitivele electronice, va fi cunoscută doar de organul de supraveghere care creează semnalarea.
Pentru monitorizarea electronică sunt stabilite roluri clare, reguli și proceduri de monitorizare, alertare și intervenție, prin partajarea informațiilor, astfel încât, în cadrul monitorizării, să nu fie cunoscute datele purtătorilor dispozitivelor de supraveghere, ci doar identificatoarele (ID-urile) acestor dispozitive.
După introducerea în sistem a semnalării, organul de supraveghere, precum și organul judiciar care a impus obligația de a purta un dispozitiv electronic de supraveghere, va avea acces, în anumite condiții stabilite de lege, la datele de localizare ale celui care poartă dispozitivul electronic, în scopul verificării respectării obligațiilor ce revin persoanei supravegheate.
În județul nostru, în primele 8 luni ale acestui an, polițiștii au emis 161 de ordine de protecție provizorii (90 în mediul urban și 71 în mediul rural), 55 dintre acestea fiind transformate în ordine de protecție de instanțele de judecată. În aceeași perioadă, polițiștii au intervenit la 656 de cazuri de violență domestică, dintre care 390 în mediul urban și 266 în mediul rural. Din totalul ordinelor de protecție provizorii emise, 160 au fost confirmate de unitățile de parchet.
În aceeași perioadă a anului precedent, au fost emise 149 de ordine de protecție provizorii.
Un număr mai mare de infracțiuni din sfera celor de violență domestică arată amploarea fenomenului și necesitatea de a interveni cu toate mijloacele legale pentru diminuarea lui. În același timp, indică faptul că victimele violenței domestice au din ce în ce mai mare încredere să sesizeze instituția noastră.
Au fost înregistrate creșteri, comparativ cu perioada similară din anul 2023, pentru loviri sau alte violențe (de la 818 la 896 de fapte), și nerespectarea ordinelor de protecție (de la 40 la 44 de fapte). Numărul de infracțiuni de amenințări a rămas același cu primele 8 luni ale anului 2023 : 175 de fapte. (Cea mai mare pondere în cadrul infracțiunilor săvârșite o au „lovirea sau alte violențe” – 896 de fapte și ,,amenințarea” – 175 de fapte, acestea împreună reprezentând peste 70% din total.)
După locul comiterii, 547 de infracțiuni de lovirea sau alte violențe au fost comise în mediul urban, 349 în mediul rural. 197 de fapte au fost săvârșite la domiciliu.
Referitor la nerespectarea ordinului de protecție, au fost sesizate 44 de infracțiuni. Polițiștii emit ordine de protecție provizorii, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, când constată că există un risc iminent ca viața, integritatea fizică ori libertatea unei persoane să fie puse în pericol printr-un act de violență domestică, în scopul diminuării acestuia.